Od ustanovitve do sodobnih interdisciplinarnih programov
Podiplomska šola ZRC SAZU je bila ustanovljena 22. aprila 2011 kot nedržavna, raziskovalna ter študentkam in študentom prijazna visokošolska ustanova, specializirana za podiplomski študij humanistike in družboslovja. Po pridobitvi akreditacije Nacionalne agencije za kakovost v visokem šolstvu oktobra 2012 in formalni vključitvi v razvid visokošolskih zavodov decembra 2013 je Podiplomska šola ZRC SAZU v študijskem letu 2014/2015 izvedla prvi vpis.
Leta 2021 smo pridobili akreditacijo za dva nova študijska programa s področja naravoslovja, s čimer smo razširili naš raziskovalni in pedagoški okvir tudi na vede o Zemlji, okolju in prostoru. Z uvedbo naravoslovnega študija na magistrski in doktorski ravni se je Podiplomska šola ZRC SAZU še bolj povezala z znanstvenimi raziskavami naravnih sistemov in trajnostnega razvoja ter odprla nove možnosti za interdisciplinarno povezovanje humanističnih, družboslovnih in naravoslovnih ved.
V študijskem letu 2025/2026 bo tako vpisana že 12. generacija študentov, doslej pa je šolo uspešno zaključilo 54 doktorandov in doktorandk.
Podiplomska šola ZRC SAZU je tesno povezana z Znanstvenoraziskovalnim centrom Slovenske akademije znanosti in umetnosti, zato študentkam in študentom omogoča neposreden stik z vrhunskimi raziskovalci in raziskovalkami, vključevanje v domače in mednarodne projekte ter dostop do najsodobnejše raziskovalne infrastrukture.
Šola izvaja tri interdisciplinarne študijske programe, ki povezujejo različne znanstvene pristope in omogočajo poglobljeno obravnavo sodobnih družbenih, okoljskih in znanstvenih izzivov: doktorski študij 3. stopnje s področja humanistike in družboslovja Primerjalni študij idej in kultur, magistrski študij 2. stopnje s področja naravoslovja Vede o Zemlji in okolju ter naravoslovni doktorski študij 3. stopnje Okoljske in regionalne študije, pri katerem bo Podiplomska šola ZRC SAZU v študijskem letu 2025/2026 prvič razpisala nov modul 4D Zemlja. Ta bo potekal v sodelovanju z Geološkim zavodom Slovenije in bo študentkam in študentom omogočal raziskovanje geoloških procesov v prostoru in času ter podrobno obravnavo kompleksnih okoljskih sprememb.
Trenutno se pripravljamo na drugo reakreditacijo zavoda, kar pomeni, da celovito prenavljamo in posodabljamo študijske programe, da bi se še bolj prilagodili sodobnim raziskovalnim izzivom ter potrebam študentk in študentov. Prenova temelji na Priporočilih Nacionalne agencije za kakovost v visokem šolstvu (NAKVIS), samoevalvaciji šole in posvetih z vsemi udeleženci šolskega procesa.
Prenova vključuje posodobitev kurikulov, prilagoditev vsebin sodobnim znanstvenim trendom, krepitev povezovanja z mednarodnimi institucijami in digitalizacijo pedagoških vsebin. Velik poudarek je tudi na širitvi interdisciplinarnega sodelovanja med moduli, uvajanju novih metod poučevanja ter izboljšanju povezave med študijem ter raziskovalnimi in praktičnimi izzivi trga dela. S prenovo bomo prispevali k izboljšanju kakovosti študijskih programov, povečali privlačnost šole za bodoče študentke in študente ter okrepili njeno vlogo raziskovalnega vozlišča na nacionalni in mednarodni ravni.
Raziskovalna odličnost in mednarodno sodelovanje
Raziskovalni dosežki visokošolskih učiteljev in učiteljic, ki so razvidni iz njihovih bibliografij, izkazujejo odličnost ne le v domačem, ampak tudi mednarodnem raziskovalnem okolju. Mednarodno vpetost in širši družbeni pomen raziskovalnega dela izkazuje tudi njihovo sodelovanje v mednarodnih projektih, ki jih sofinancirajo okvirni programi Evropske komisije. Omenimo projekta SATORI (Stakeholders Acting Together On the ethical impact assessment of Research and Innovation), ki je razvijal nov evropski okvir etične presoje raziskav in inovacij, in GARCIA (Gendering the Academy and Research: combating Career Instability and Asymmetries), ki se je ukvarjal z enakostjo spolov v akademski sferi. Z vidika spremljanja, zagotavljanja in dviga kakovosti raziskovalnega dela v humanistiki in družboslovju je še posebej dragoceno članstvo PŠ ZRC SAZU v mreži ENRESSH (European Network for Research Evaluation in the Social Sciences and the Humanities) programa COST. Mreža se posveča primerni evalvaciji dosežkov na omenjenih znanstvenih področjih. Nedavno smo uspešno zaključili mednarodni raziskovalni projekt TRANSFER – Integrirani modeli upravljanja arheoloških parkov, ki je bil sofinanciran iz programa Interreg Adrion. Projekt je preučeval in razvijal inovativne pristope k upravljanju arheoloških parkov ter iskal načine za vključevanje kulturne dediščine v trajnostne razvojne modele. Pri tem smo sodelovali s partnerji iz več evropskih držav in prispevali k izboljšanju povezovanja arheološke dediščine s sodobnimi upravljalskimi praksami.
V sodelovanju z več inštituti ZRC SAZU izvajamo cikle javnih in gostujočih predavanj, ki študentkam in študentom omogočajo stik z najnovejšimi raziskovalnimi trendi. Med njimi so Humanogeografski klepeti (z Geografskim inštitutom Antona Melika ZRC SAZU) in gostujoča predavanja tujih raziskovalk in raziskovalcev na Kulturnozgodovinskem modulu (v sodelovanju z Inštitutom za kulturne in spominske študije ZRC SAZU).
Študij prihodnosti – povezovanje znanja in raziskovalne odličnosti
Podiplomska šola ZRC SAZU ni le izobraževalna ustanova, temveč dinamično raziskovalno središče, kjer so študentke in študenti neposredno vključeni v soustvarjanje znanstvenega znanja. Povezanost z mednarodnimi institucijami, interdisciplinarna usmerjenost študijskih programov in vrhunska mentorska podpora ustvarjajo enkratne razmere za akademski razvoj in raziskovalno delo. Naši diplomanti in diplomantke so uspešno vključeni v akademske kroge, raziskovalne inštitute in mednarodne projekte.
Za vse, ki si želijo akademskega izziva v raziskovalno bogatem okolju, kjer se znanstvena odličnost prepleta z interdisciplinarnostjo, je Podiplomska šola ZRC SAZU pravi naslov.
Več informacij o šoli, njenih študijskih programih in možnostih vpisa je na voljo na ps-zrc-sazu.org.